persbericht 24 juli: demonstratie Solar Bell

Tomas Saraceno, Solar Bell, Collage, Portscapes2, Rotterdam, 2013. (c) Tomas Saraceno.Tomas Saraceno, Solar Bell, Collage, Portscapes2, Rotterdam, 2013. (c) Tomas Saraceno.

FutureLand staat drie weekenden in augustus in het teken van kunstproject Solar Bell, een futuristische, vliegende constructie van de Argentijnse kunstenaar en architect Tomás Saraceno. Met het eerste schaalmodel van Solar Bell vinden demonstraties plaats, direct naast het informatiecentrum over Maasvlakte 2. Solar Bell is de laatste in de serie kunstprojecten die in het kader van de aanleg van Maasvlakte 2 zijn gerealiseerd. Sinds de start van het landaanwinningsproject vijf jaar geleden, werden kunstenaars uitgenodigd het proces op de voet te volgen, analyseren en interpreteren. Tegelijk met de demonstraties van Solar Bell is de tentoonstelling Portscapes 2 te zien in de Yangtzezaal in FutureLand.

Lucht versus land
Met Solar Bell onderzoekt Tomás Saraceno de mogelijkheden voor een utopisch nieuw land, niet gewonnen op de zee, maar op de zwaartekracht. Steden die op de wind boven de wolken zweven, gebouwd met ultralichte koolstofvezels en voorzien van zonnepanelen die energie leveren. Dat is een toekomstbeeld dat hij voor zich ziet. Solar Bell is een kunstwerk in ontwikkeling en is een vervolg op een serie werken waarmee Saraceno de zwaartekracht uitdaagt.

Ontwerp Solar Bell
Het ontwerp van Solar Bell is gebaseerd op de driezijdige piramide, bedacht door Alexander Graham Bell. Bell was niet alleen de uitvinder van de telefoon, maar deed ook belangrijke ontdekkingen op het gebied van luchtvaart en vliegerbouw. Saraceno blaast Bells’ model nieuw leven in en schetst een science fiction-achtig beeld van mogelijk toekomstig gebruik van het luchtruim als alternatief voor creëren van land uit zee.

Het zes meter hoge en vijf meter lange demonstratiemodel van Solar Bell ziet er uit als een omgekeerde piramide en bestaat uit hightech lichtgewicht constructiematerialen en zeilen met oprolbare panelen. De constructie gaat volledig op windenergie de lucht in en is ontworpen volgens de nieuwste technieken. Voor het technisch onderzoek is nauw samengewerkt met de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft.

Solar Bell in FutureLand
Wie het schaalmodel van Solar Bell met eigen ogen in actie wil zien, kan terecht bij FutureLand. Nabij het informatiecentrum worden gedurende drie weekenden in augustus spectaculaire demonstraties gegeven:

Datum Tijdstippen
Zaterdag 10-8: 14.00 uur, inclusief toelichting Tomás Saraceno en aansluitend barbecue tot 16.00 uur. Inschrijven kan via hier. Kosten zijn €10,- p.p.

Zondag 11-8: 13.00 en 15.00 uur
Zaterdag 17-8: 13.00 en 15.00 uur
Zondag 18-8: 13.00 en 15.00 uur
Zaterdag 24-8:  13.00 en 15.00 uur
Zondag 25-8:  13.00 en 15.00 uur

De demonstraties vinden alleen doorgang bij de juiste wind- en weersomstandigheden. Het is dan ook mogelijk dat kort voor een demonstratie besloten wordt deze later te doen plaatsvinden of zelfs te cancelen. Meer informatie hierover binnenkort op deze website.

Adres FutureLand: Europaweg 902, 3199 LC Maasvlakte, Rotterdam Havennummer 8213.

Over Portscapes 2
Solar Bell van Tomás Saraceno is de laatste in een reeks kunstprojecten die in de periode 2008-2013 in de Rotterdamse haven zijn gerealiseerd tijdens de aanleg van Maasvlakte 2 in samenwerking met SKOR | Stichting Kunst en Openbare Ruimte*. Onder de naam Portscapes en Portscapes 2 liet de Projectorganisatie Maasvlakte 2 van het Havenbedrijf Rotterdam tijdens de uitbreiding van de haven, waarbij alles lijkt te draaien om zand, beton, steen en staal, een aantal kunstenaars hun kijk geven op het project. Het ontstaan van het nieuwe land daagde de kunstenaars uit om over de betekenis en toekomstige invulling te fantaseren en de aanleg op de voet te volgen. Iedere kunstenaar observeerde, analyseerde en interpreteerde Maasvlakte 2 vanuit een andere invalshoek. Hoe land, aangelegd door mensen, er uit kan zien alsof het door de natuur gevormd is. Of vertaalde waargebeurde gebeurtenissen naar eigen beeld. Zo kwamen mooie, spannende en prikkelende (beeld)verhalen tot stand die Maasvlakte 2 laten zien door de ogen van kunstenaars.

Expositie Portscapes 2
Tot en met 10 oktober toont FutureLand de expositie ‘Portscapes 2’. De tentoonstelling bestaat uit een terugblik op de werken die HeHe, Jan Konings, Marie-José Jongerius en Dorothée Meyer ontwikkelden over Maasvlakte 2. Tijdens de tentoonstelling is de film te zien die Fritz Haeg maakte in het kader van Animal Estates. Ook het startpunt van Haegs’ fietsroute, bestaande uit borden die wijzen op de aanwezigheid van inheemse diersoorten in het havengebied, is in FutureLand.

Over Tomás Saraceno
Tomás Saraceno is een visionair kunstenaar, opgeleid als architect, die er naar streeft de kloof tussen kunst en wetenschap te overbruggen. Gedreven door zijn wens om zwevende toekomstgerichte architectuur te bouwen, zet hij zijn kennis van de fysica, chemie en architectuur in bij het ontwikkelen van bestaande constructies die vaak toegankelijk zijn voor het publiek. Bekende recente werken van Saraceno zijn Cloud City, geïnstalleerd op het dak van het Metropolitan Museum in New York (2012). In Nederland was zijn werk te zien als onderdeel van Sonsbeek 2008. Meer informatie op www.tomassaraceno.com.

Over FutureLand
FutureLand is het hele jaar gratis toegankelijk voor jong en oud, staat op de grens van de huidige Maasvlakte en biedt uitzicht op Maasvlakte 2 in ontwikkeling. In informatiecentrum FutureLand beleef je de haven van de toekomst. Het informatiecentrum is de hele maand augustus open van dinsdag t/m zondag. Sinds de opening in mei 2009 ontving FutureLand al meer dan een half miljoen bezoekers. FutureLand is door de ANWB benoemd tot één van de vijf meest innovatieve uitjes van 2013. FutureLand is ook in 2014 geopend. Kijk voor meer informatie en openingstijden op www.futureland.nl.

*De activiteiten van SKOR werden in de zomer van 2012 overgenomen door TAAK.