Persbericht 27 april 2012

HeHe, schetsvoorstel RODUIN

Rood zand als kunstproject op strand Maasvlakte 2

Het Brits-Duitse kunstenaarsduo HeHe realiseert op 15 mei 2012 een landschappelijke interventie op het strand van Maasvlakte 2 in Rotterdam. Voor het project met de titel RODUIN wordt circa 75 ton rood zand over het strand verspreid waar het een grote gekleurde vlek vormt die in de loop van de tijd door de invloed van natuurlijke elementen, wind, regen, zee, zal verdwijnen. Of dat kort of lang duurt, is ongewis en hangt af van de onvoorspelbare weersomstandigheden.

De kunstenaars Helen Evans en Heiko Hansen (samen HeHe) wonen in Parijs en hebben sinds de start van hun samenwerking in 1999 door heel Europa kunstprojecten gerealiseerd. Zij doen vaak poëtische, toegankelijke, licht verontrustende projecten waardoor een normaal aanvaarde situatie op een bijzondere manier onder de aandacht wordt gebracht en een andere lading krijgt.

HeHe: ‘Wij waren verbaasd dat terwijl de Maasvlakte 2 volledig door de mens is aangelegd het strand en de duinen zo natuurlijk lijken. Alsof het er altijd is geweest. Wij wilden deze tegenstelling en samenwerking tussen natuur en cultuur benadrukken. Dat doen we door een laagje rood zand op het strand aan te brengen. Het doet heel onnatuurlijk aan. Sommige bezoekers zullen het associëren met een marslandschap of met vervuiling en gevaar maar het is tegelijkertijd door haar kleur heel mooi. Normaal lijkt het strand heel natuurlijk en voel je je als bezoeker juist onnatuurlijk. Waarschijnlijk wordt dat gevoel straks omgedraaid.’

Vrijwel tegelijk met het werk van HeHe wordt een werk van de Rotterdamse kunstenaar-architect Jan Konings in gebruik genomen. Het zijn monumentale trappen die bezoekers van het parkeerterrein over de duinen naar het recreatiestrand brengen.

Opening recreatiestrand

De 50 kuub zand, circa 75 ton, ligt iets ten zuiden van de meest zuidelijke strandopgang van het nieuwe recreatiestrand op Maasvlakte 2. Dat strand is vanaf zaterdag 26 mei 2012 open voor het publiek. Het project is vanaf dan zichtbaar en te bezoeken. Het ligt een paar honderd meter zuidelijk van de eerste strandopgang. Bezoekers kunnen er gewoon naar toe lopen. Ook is het goed te zien vanaf de Noordzeeboulevard, oftewel de Slufterdijk. Het zand kan en mag gewoon belopen worden. Net als wind en regen zijn recreanten volgens de kunstenaars hier een natuurlijke factor die invloed hebben op de ontwikkeling van het werk.

In de loop van de tijd verwaait het zand en gaat het op in de omgeving. Het werk is heel open van karakter en staat voor meerdere interpretaties open. Het roept allerlei vragen op en onderstreept de onnatuurlijke toestand van wat een normaal strand lijkt te zijn. Het langzaamaan verplaatsen en verdwijnen van het zand wordt vastgelegd door regelmatig vanaf hetzelfde punt een foto van de locatie te maken. Die foto’s, achter elkaar gezet in een animatie, zijn wat uiteindelijk overblijft van het werk.

RODUIN van HeHe is onderdeel van Portscapes 2, een reeks kunstprojecten in het kader van de aanleg van Maasvlakte 2. De eerste editie van Portscapes vond plaats in 2009. De projecten, uitmondend in een tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen, verkenden kunstenaars toen de geologie, cultuurhistorie en ecologie van Maasvlakte 2. Voor Portscapes 2 hebben vier kunstenaars de opdracht gekregen een kunstwerk te maken.

Portscapes is een initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam (Projectorganisatie Maasvlakte 2). SKOR | Stichting Kunst en Openbare Ruimte ondersteunt het project met een inhoudelijke en financiële bijdrage.

Meer informatie over Portscapes 2
Sjaak Poppe, Havenbedrijf Rotterdam, 010-2521427 / 06-22466553